به گزارش روابط عمومی شهرداری درح ، به نقل از خبرگزاری تسنیم ،  خراسان جنوبی که اواخر اسفند سال گذشته همه شهرستان‌های آن به رنگ زرد و آبی بودند طی 2 هفته اخیر جزو 12 استان دارای شیب بسیار تند افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفت.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها که 30 فروردین منتشر شد، سه شهرستان دیگر خراسان جنوبی شامل سربیشه، زیرکوه و سرایان از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند و در حال حاضر هفت شهرستان استان شامل بیرجند، قاینات، فردوس، طبس، سربیشه، زیرکوه و سرایان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند که مشابه وضعیت استان در موج سوم کرونا (آبان و آذر 99) است.

براساس اعلام وزارت بهداشت در رنگ‌بندی جدید، شهرستان‌هایی که با اوج‌گیری بیشتر بستری روبه‌رو هستند با قرمز تیره‌تر مشخص شده‌اند و در خراسان جنوبی شامل شهرستان‌های طبس و فردوس است.

 

گسترش ویروس جهش‌یافته انگلیسی در خراسان جنوبی که موارد اولیه ابتلا به آن در این استان اوایل اسفند سال گذشته اعلام شد، زمینه‌ساز این حد از خیزش دامنه‌دار ویروس شده است و تعداد افرادی که در سه هفته اخیر به مراکز منتخب کرونا یا همان 16 ساعته مراجعه کرده‌اند، نسبت به اواخر سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و در ساعات مختلف روز شاهد مراجعات زیاد به این مراکز برای بررسی علائم کرونا هستیم. 

اصناف نیز مانند خیزهای قبلی کرونا از 21 فروردین امسال با وجود ضررهایی که متوجه این قشر بوده، مسئولانه با اعمال محدودیت‌های جدید همراهی کرده‌اند هرچند تعدادی از واحدهای صنفی با کرکره‌های نیمه‌باز در شهرها دیده می‌شود اما از این مهمتر رعایت نشدن محدودیت‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی در مکان‌های دیگر از جمله آرامستان‌ها، مطب‌های پزشکان، پارک‌ها و روزبازارها است.

 شناسایی 146 بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته از 381 آزمایش انجام شده در استان 146 آزمایش مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از 146 مبتلای جدید به کرونا، 31 نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و 115 نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد 63 مورد در بیرجند، 27 مورد از قاینات، 14 مورد از زیرکوه، 11 مورد از طبس، شهرستان‌های سرایان و فردوس هرکدام 8 مورد، شهرستان سربیشه 3 مورد و نهبندان دو مورد جدید شناسایی شد، همچنین در این مدت 639 مورد تست سریع در استان انجام شد که از این طریق نیز 177 مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون 283 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌ها بستری هستند که از این تعداد 185 نفر دارای تست مثبت کرونا هستند، افزود: 28 بیمار مبتلا کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند که حال عمومی 8 نفر وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از ابتدا تا کنون در مجموع 50 هزار و 202 مورد آزمایش در استان انجام که از این تعداد جواب تست 18 هزار و 416 مورد مثبت شد، همچنین 17 هزار و 433 بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافتند یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

آمار مبتلایان کماکان رو به افزایش است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با بیان اینکه آمار مبتلایان کماکان رو به افزایش است و به هیچ وجه متوقف نشده است، افزود: آمار بستری‌های تنفسی و بستری موارد مثبت روند صعودی دارد و 192 بیمار کرونا مثبت در بیمارستان‌های استان بستری هستند که در 14 ماه گذشته چنین آماری را از نظر تعداد موارد مثبت بستری نداشتیم.

محمد دهقانی تصریح کرد: این روند جای نگرانی دارد و اگر همین الان همه تصمیم بگیرند تمام محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کنند 2 هفته بعد نتیجه آن را می‌بینیم و هر روز که به تاخیر بیفتد به همین میزان توقف پیک چهارم کرونا به تاخیر می‌افتد.